• Vertrouwenscontactpersoon

    Voel jij je binnen je team of vereniging niet fijn, omdat je het gevoel hebt te worden buitengesloten, gepest, gediscrimineerd of misschien wel om een andere reden? Zijn er problemen in het contact met een ander lid, je trainer en/of leider die je zelf niet met hen durft of wilt bespreken? Zijn er andere problemen, waardoor je je niet altijd goed kan concentreren tijdens de training of een wedstrijd? Is er iets gebeurd op de vereniging waardoor je nu steeds angstig of gespannen bent? Levert sporten meer stress op dan plezier? Heb je vragen, problemen of klachten waar je nergens mee terecht kunt en weet je niet wat je er mee aan moet?

    Neem dan contact op met een van onze vertrouwenscontactpersonen:

    • Thijs Scheepers, +31637283199
    • Arno Buscher, +31637554112
    • Eva Curfs, +31630071732

    Zij zullen vertrouwelijk met je praten en kijken hoe ze je kunnen helpen. Je kunt Thijs, Arno en Eva ook bereiken via mail. 

    Uitleg over de Vertrouwenscontactpersoon
    Wat verstaan we onder ongewenst gedrag? Wat kan jij verwachten van de vertrouwenscontactpersoon als jij je verhaal wilt vertellen? Wordt mijn verhaal vertrouwelijk behandeld?

    Wat verstaan we onder ongewenst gedrag?
    Onder ongewenst gedrag wordt in ieder geval verstaan:

    • Agressie en geweld
    • Seksuele intimidatie
    • Pesten
    • Discriminatie
    • Criminaliteit

    Daarnaast zorgen over het welzijn van jeugdleden in bijvoorbeeld de thuissituatie kunnen aan de vertrouwenspersonen worden gemeld.

    Vertrouwelijkheid
    De vertrouwenscontactpersoon heeft een geheimhoudingsplicht. Alle meldingen worden vertrouwelijk behandeld. Dat betekent dat hier alleen met derden over gesproken wordt met toestemming van de melder. Uitzondering vormen zeer ernstige situaties. Als er sprake is van (verdenking) van misdrijven zal de vertrouwenscontactpersoon ook zonder toestemming van de melder de politie of een andere geëigende instantie inschakelen.

    Wat zijn de taken van een Vertrouwenscontactpersoon?

    • Eerste opvang van leden die te maken hebben met seksuele intimidatie of ander ongewenst gedrag en hierover willen praten;

    • Aanspreekpunt voor (bestuurs-)leden, donateurs, ouders, vrijwilligers en werknemers van de vereniging voor problemen binnen en eventueel buiten de vereniging die te maken hebben met ongewenst gedrag;

    • Samen met melder kijken welke mogelijkheden er zijn of welke acties ondernomen kunnen wordt om tot een oplossing te komen. Daarbij kijkt de vertrouwenspersonen naar wat de melder zelf kan doen of wie daarbij ingeschakeld kan worden;

    • Doorverwijzen en daarbij eventueel advies en/of ondersteuning bieden;

    • Anonieme registratie van meldingen en jaarlijkse (anonieme) rapportage aan het bestuur van de vereniging;

    • Gevraagd en ongevraagd geven van adviezen en aanbevelingen aan het bestuur van de vereniging ter voorkoming van ongewenst gedrag.